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What we do

The German Society for Computer- and Robot-Assisted Surgery (CURAC) supports scientific research and its practical implementation in the field of computer- and robot-assisted surgery.

Relations between

  • surgery
  • information technology
  • engineering sciences and adjacent fields and
  • domestic and foreign medical specialist societies

are established and deepened.

At the annual CURAC meeting, the current research results of German institutes in this field are presented and new research fields and goals are discussed and defined. Subsequently, the CURAC members work in different work groups to realize these goals. Working groups an der Umsetzung dieser Ziele.

The CURAC follows a mission.

Our mission statement

CURAC is designed to handle constructively surgical research questions which helps to applicate research approaches to patient well-being and into clinical use, with the help of computer- and robot-assisted surgery

As engineering scientists and medical researchers, society expects us to develop disruptive solutions that go beyond the current thinking and the practice of clinical routine but also in industry. In the public eye, modern computer- and robot-assisted treatment approaches are often perceived as already available. Excessive expectations of the new "high-tech" treatment methods are fueled. However, the path from basic research to clinical application is complex and risky and often requires long periods of time. New diagnostic and treatment methods must be transferred into clinical routine in order to achieve sustainable improvements for patients and society and to enable acquisition of scientific knowledge. Translation is very complex and requires teams of engineers, clinicians and pre-clinicians, statisticians, health economists, sociologists, and ethicists. Their cooperation must be ensured financially and by infrastructure for longer periods of time. Only if we manage to bring our ideas to the clinic we will remain relevant to the clinical disciplines.

To motivate, to accompany and to critically analyze this translation process, that should be the aim of our scientific society. In this sense, we must already reflect today what may come after the solutions propagated by us.

Promoting translational research in academia requires courage and risk-taking. Courage to go for ways that have not yet gone and risk-taking to fail. This not only applies to us researchers themselves, but also to our deans and presidents, our universities and society that ultimately funds the research. Only with courage and risk-taking will we gain new insights, develop better medical procedures and contribute to growth and innovation.

Our CURAC can and should play a pioneering role here and support all of us in contributing further and deeper into our research into translational claims.

Kommende Jahrestagungen

CURAC 2026: München
7.- 10. Oktober 2026, TUM Universitätsklinikum
Organisation: Dirk Wilhelm
CURAC 2027: Dresden
t.b.a.
Organisation: Prof. Dr. Stefanie Speidel und Prof. Dr. Martin Wagner
CURAC 2028: Tübingen
t.b.a.
Organisation: Prof. Dr. Oliver Burgert und Prof. Dr. med. Bernhard Hirt

Struktur der CURAC

The society is composed of

Steering committee

The steering committee consists of the executive board and the scientific advisory board.

Members

Anyone who is either scientifically or practically involved in computer- and robot-assisted surgery or therapy or who is interested in the topic can become a member of CURAC.

Become a member

Working groups

The CURAC supports working groups that deal with special issues or concerns of the society. Interested CURAC members may actively participate in the working groups.

see working groups
President

Prof. Dr. med. Dirk Wilhelm

Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, München

Vizepräsidentin für Forschung

Prof. Dr. Franziska Mathis-Ullrich

Dep. Artificial Intelligence in Biomedical Engineering (AIBE)
Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Vizepräsident für Öffentlichkeitsarbeit

Prof. Dr.-Ing. Georg Rauter

Medizinische Robotik und Mechatronik am Departement Biomedical Engineering der Universität Basel

Schriftführerin

Prof. Dr.-Ing. Sylvia Saalfeld

AI in medical applications
Schleswig-Holstein University Hospital

oliver-burgert
Treasurer

Prof. Dr.-Ing. Oliver Burgert

Forschungszentrum Computer Assisted Medicine (CaMed), Hochschule Reutlingen

thomas-klenzner
Pastpräsident

Prof. Dr. med. Thomas Klenzner

Klinik für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Universitätsklinikum Düsseldorf

Prof. Dr. med. Florian Dammann

Radiologie, Inselspital, Universitätsklinik Bern, Schweiz

Jun. Prof. Dr. Sandy Engelhardt

AG Künstliche Intelligenz in der Kardiovaskulären Medizin, Universitätsklinikum Heidelberg

Dr.-Ing. Lüder Alexander Kahrs

Institut für Mechatronische Systeme, Leibniz Universität Hannover

Prof. Dr. med. Sven Rainer Kantelhardt

Ärztlicher Direktor Klinikum im Friedrichshain, Chefarzt Klinik für Neurochirurgie

Dr. Christian Kunz

Dep. Artificial Intelligence in Biomedical Engineering (AIBE), Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Prof. Dr. med. Wolfram Lamadé

Chefarzt, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Gefäßchirurgie, Helios Klinikum Pforzheim GmbH

Prof. Dr. Alexander Schlaefer

Institute of Medical Technology and Intelligent Systems, Hamburg University of Technology (TUHH)

Prof. Dr.-Ing. Armin Schneider

JADE Hochschule, Wilhelmshaven

Prof. Dr. med. Patrick Schuler

Klinik für Hals-, Nasen- und Ohrenheilkunde am Universitätsklinikum Heidelberg

Prof. Dr. Stefanie Speidel

Nationale Centrum für Tumorerkrankungen Dresden (NCT/UCC), Translationale Chirurgische Onkologie

Dr. Jana Steger

Institut für Minimal-invasive Interdisziplinäre Therapeutische Intervention, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München

Dr.-Ing. Stefan Franke

Universität Leipzig, ICCAS, Modellbasierte Automatisierung und Integration

Dr. med. Michael Kosterhon

Universitätsmedizin Mainz, Neurochirurgische Klinik und Poliklinik

Dr.-Ing. Max B. Schäfer

Universität Stuttgart, Institut für Medizingerätetechnik

Prof. Dr.-Ing. Stefan Weber

ARTORG Center for Biomedical Engineering Research, 
Universität Bern

Dr.-Ing. Thomas Wittenberg

Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Department of Computer Science, Erlangen

Prof. Dr.-Ing. Cyrill von Tiesenhausen

B. Braun New Ventures GmbH, Freiburg i. Br.

Ehrenpräsident

Prof. Dr. med. Dr. h. c. mult. Madjid Samii

International Neuroscience Institute (INI)

Ehrenmitglied

Prof. Dr. Ron Kikinis

Brigham and Womans Hospital Boston

Ehrenmitglied

Prof. Dr. med. Rudolf Fahlbusch

International Neuroscience Institute (INI), Hannover

Ehrenmitglied

Prof. Dr. med. Hubertus Feußner

Klinikum rechts der Isar, München

Working groups

The technical work in the CURAC is realized by working groups. Interested CURAC members, who wish to actively participate in these working groups, are asked to contact the respective head of the working group.

Bericht der CURAC AG MDR
Hintergrundgespräche im Europäischen Parlament & Plenardiskussion im Rahmen der CURAC am 19.Sept.2025

Wolfram Lamadé

Engagement für einen zukunftsfähigen regulatorischen Rahmen

Seit vielen Jahren setzt sich Prof. Wolfram Lamadé intensiv für die Belange der klinischen Medizin im Kontext der Medical Device Regulation (MDR) ein. Wie bereits mehrfach in unserem Newsletter berichtet, hat die MDR erhebliche Auswirkungen auf die Verfügbarkeit wichtiger Medizinprodukte, insbesondere aufgrund der komplexen Re-Zertifizierungsverfahren und des Wegfalls zahlreicher Bestandsprodukte.

Angesichts wachsender Kritik aus Kliniken, Herstellern und Fachgesellschaften und der drohenden Versorgungslücken bei essenziellen Medizinprodukten gelang es, den Gesetzgebungsprozess erneut zu öffnen. Eine Novellierung befindet sich in Vorbereitung, flankiert von Übergangsfristen:

Unter der Bedingung, es liegt ein Antrag bis 26. Mai 2024 vor und es gibt einen Vertrag vor Sept 2024 mit der benannten Stelle, dann:

  1. Bestandsprodukte der Klassen I und IIa bleiben bis 2028 gültig.
  2. Hochrisikoprodukte der Klassen IIb und III sind bis 2027 zertifiziert.

Bis zum 06. Oktober 2025 war die Öffentlichkeit, insbesondere Angehörige der Gesundheitsberufe, Patientenvertreter und Industriepartner,  aufgefordert, Stellungnahmen zur MDR einzureichen. Nun bleibt abzuwarten, wie die Europäische Kommission die eingegangenen Vorschläge aufgreift und welche konkreten Anpassungen daraus entstehen.

Hintergrundgespräche im Europäischen Parlament – Brüssel

„The Future of the Medical Device Regulation (MDR)”  Stakeholder-Dialog, Landesvertretung Baden-Württemberg, 23.05.2025

Teilnehmende u. a.: Michael Kleiner (Ministerialdirektor, Wirtschaftsministerium BW), Leonie Dirks (Ministerialdirektorin, Sozialministerium BW), sowie zahlreiche Vertreter europäischer Gesundheitsministerien, Kliniker und Unternehmensdelegationen – darunter Florian Brunschoen, Alexander Reiprich, Uwe Spetzger, Wolfram Lamadé, Folker Spitzenberger, Martin Leonhard, Peter Bischoff-Everding, Csaba Kontor.

Zielsetzung des Dialogs

Die Europäische Kommission verfolgt eine gezielte Überarbeitung der MDR, um

  • Verwaltungsaufwand zu reduzieren,
  • Berechenbarkeit und Kosteneffizienz zu erhöhen,
  • gleichzeitig ein hohes Maß an Patientensicherheit zu gewährleisten.

Im Mittelpunkt steht die Frage, wie der ursprüngliche Gedanke der Verordnungen – Sicherheit und Innovation – wieder in Balance gebracht werden kann.

Einreichung von Stellungnahmen war bis 6. Oktober 2025 möglich: »Medical devices and in vitro diagnostics – targeted revision of EU rules« (öffentliche Konsultation der EU-Kommission)

Plenardiskussion im Rahmen der CURAC

Moderation: Prof. Wolfram Lamadé, Chirurgischer Chefarzt

Gesprächspartner:

  1. Karim Djamshidi, Vice President Corporate Strategy & Transformation Office, KARL STORZ SE & Co. KG
    (zuvor: Global Patient Health & Regulatory Compliance; Global Regulatory Affairs)
  2. Ralf Gansel, TÜV Süd, Head of Sales; davor Leiter Special Operations & Support
  3. Frau Stephanie Schmitz, Regulatory Affairs Europa, KARL STORZ

Alle Teilnehmenden sind tief in Entwicklung, Zulassung und Evaluierung von Medizinprodukten verwurzelt und gewährten einen vielschichtigen Einblick in den aktuellen Stand der MDR.

Zentrale Ergebnisse der Diskussion

  1. Verschiebung der Übergangsfristen
    Die zunächst als Erfolg gefeierte Fristverlängerung führte gleichzeitig zu erheblicher Verunsicherung auf Herstellerseite – insbesondere hinsichtlich geplanter Investitionen. Unternehmen, die frühzeitig re-zertifiziert haben, stehen nun paradoxerweise im relativen Wettbewerbsnachteil. Die Forderung nach Planungssicherheit bleibt zentral.
  2. Neuer politischer Auftrag an die EU-Kommission
    Das Europäische Parlament verabschiedete eine neue Entschließung zur gezielten Reform der MDR. Die Kommission wurde beauftragt, Anfang 2025 mittels Durchführungsrechtsakten konkrete Korrekturen vorzunehmen.
  3. Praktischer Fortschritt
    Bedienungsanleitungen müssen künftig nicht mehr zwingend in gedruckter Form beigelegt werden – ein Schritt hin zu nachhaltiger und digitaler Produktdokumentation.
  4. Alternativer Vorschlag: Das Schweizer Modell, wo MDR- und FDA-zertifizierte Produkte in der Patientenversorgung eingesetzt werden dürfen. Dies würde, wennn es europaweit zur Anwendung käme zu einem regulatorischen Wettbewerb führen, als Vorteil für die Innovation und Verfügbarkeit von Medizinprodukten, mit dem Nachteil der partiellen Aufgabe von Staatshoheit.

Regulierung im Spiegel größerer gesellschaftlicher Fragen

Im Rahmen der Gespräche wurden grundlegende – teils philosophische – Fragen aufgeworfen, die weit über den regulatorischen Rahmen hinausreichen:

Schlüsselfragen

  • Ist Regulierung Ausdruck von Fürsorge oder von Misstrauen?
  • Kann absolute Sicherheit überhaupt erreicht werden – und welchen Preis zahlen wir für diesen Anspruch?
  • Entlastet Regulierung Fachkräfte oder entmündigt sie?
  • Was passiert, wenn Verantwortung in einem System zunehmend delegiert oder diffus wird?
  • Fördert eine „Null-Risiko-Kultur“ medizinische Qualität – oder behindert sie Innovation und Selbstverantwortung?
  • Psychologische und philosophische Dimensionen
  • Gesellschaften neigen aufgrund von Verlustaversion und Angst vor Haftung zu immer stärkerer Absicherung.
  • Überregulierung führt zu Hemmung von Innovation und gefährlichem Entzug von Technik (T-Drainagen, HerzKatheter, Stents, Mikroinstrumente in der Neurochirurgie etc.)
  • Ohne Vertrauen in Expertise entsteht ein Teufelskreis zunehmender Bürokratisierung.
  • Resilienzforschung zeigt: Fortschritt erfordert die Bereitschaft, Unsicherheiten auszuhalten.
  • Gesellschaftliche Gegenstrategien
  1. Stärkung einer Verantwortungskultur: Ärzte, Ingenieure und Patienten als Co-Gestalter.
  2. Vertrauensbildung – Ausbau fachlicher Selbstkontrollmechanismen (Fachgesellschaften, Peer Review).
  3. „Wohl des Patienten als oberstes Gut statt nur die isolierte Sicherheit eines isolierten Medizinproduktes, für das es ggf. gar keine Alternative gibt“
  4. Akzeptanz, dass absolute Sicherheit nicht erreichbar ist.

Schlussfolgerung

Get active!    Auf allen Ebenen: medizinisch, regulatorisch, gesellschaftlich.

Based on the lively participation of young scientists in the Junior Panel at the last CURAC Annual Conference 2023, we,

  • Dr. Jana Steger, Institute for Minimally Invasive Interdisciplinary Therapeutic Intervention, Klinikum rechts der Isar, Technical University of Munich, contact: jana.steger@tum.de
  • Lars Wagner, Institute for Minimally Invasive Interdisciplinary Therapeutic Intervention, Klinikum rechts der Isar, Technical University of Munich, contact: lars.wagner@tum.de
  • Dr. Christian Kunz, Health Robotics and Automation Lab, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, contact: christian.kunz@fau.de

founded the “Young Surgineers” working group.

By developing a deeper understanding of the possibilities, needs and limitations of each other's disciplines, the working group aims to create a space for identifying medical technology problems and jointly developing new solutions.

With the “Young Surgineers” we would like to offer the young scientists in our community a platform for networking and dialog, be it on general questions relating to the topic of doctorates and personal careers in science, clinics or industry, on their own research, or even on further research projects and the search for fellow campaigners (publications, applications, etc.).

All interested scientists (postdocs, professors, etc.) from the CURAC community are welcome to participate. However, the special focus of our working group should be on the young scientists among us.

The first planned meeting will take place as part of a workshop day on 23.08.2023 in Basel, and will provide a direct technical and thematic introduction to the CURAC Annual Conference (24.08.2023-26.08.2023). Participation in the workshop is free of charge and therefore does not entitle the participant to attend the CURAC Annual Conference. Registration for the workshop is possible via the CURAC Annual Conference website.

As part of our workshop, we first want to present our respective research priorities in focus groups and work out concepts where synergies can be identified and further developed into joint, new research ideas.
We would like to end the day with a dinner together with you.

If you are interested in the “Young Surgineers” working group or our workshop, you are welcome to contact us at any time using the e-mail addresses provided. We look forward to a lively participation and to getting to know you!

Information material for public relations

The CURAC logo can be downloaded here.

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